Od malička jsem chtěl být autobusákem, ideálně v liberecké MHD. Netuším proč, ale prostě chtěl. Ten sen jsem si splnil a mohu tak v této rubrice zprostředkovávat zkušenosti s MHD z pozice řidiče. Současně mě od raného věku provázela železnice, profese strojvůdce mě ale bůhvíproč nikdy nelákala. Místo toho jsem od doby pořízení prvního digitálního fotoaparátu propadl focení železnice. Její krásu zprostředkovávám především ve fotogaleriích.

Řada lokomotiv 714 přezdívaná podle svého nátěru „veselé krávy“ zasáhla do provozu na Liberecku jen okrajově. Od roku 2007 dostaly za úkol vozit některé osobní vlaky především v relacích Liberec – Turnov – Stará Paka, Turnov – Jičín – Hradec Králové a Liberec – Děčín. Poté postupně odcházely a jedna zbylá lokomotiva občas zaskakovala v provozu například za neschopné motorové vozy. Naposledy jsme mohli pravidelně tuto lokomotivu vídat ještě v roce 2019 na odpoledním spěšném vlaku z Liberce do Semil, který se vracel druhý den ráno jako osobní vlak. Na tomto oběhu byla často k vidění náhradou za nedostatečný počet jednotek 814-914 Regionova. Od grafikonu 2019/2020 v souvislosti se změnou dopravce již v Liberci žádná tato lokomotiva dislokována není.

Mezi veřejností panuje poměrně velký rozpor v pohledu na řidiče autobusu. Jedna část je považuje za převážně starší, protivné osoby, které se chovají agresivně na silnici a arogantně k cestujícím. Druhá skupina si velice dobře uvědomuje náročnost tohoto povolání a řidiče autobusů obdivuje a lituje současně. I přesto, že v posledních letech výrazně přibylo mladých […]

Řada 854 patřila dříve na téměř každou trať na Liberecku. Do roku 2006 jsme je mohli pravidelně vídat na rychlících Liberec – Pardubice, než je vystřídala řada 843. Od té doby se vyskytovaly na okolních tratích, ale stále méně, až nakonec z tratí kolem Liberce vymizely zcela. Dlouho přežívaly na rychlíkových linkách Praha – Turnov – Tanvald a Kolín – Rumburk (jediná linka, kde jezdily také s řídícím vozem řady 954), ale i tam je v roce 2019 vystřídaly jednotky dopravce Arriva.

Kdo by neznal brejlovce, lokomotivy řad 750, 752, 753 a 754. Mnozí jejich design považují za nejpovedenější na světě a oblibu si našel i mezi širokou veřejností. Do provozu zasáhly brejlovci ve všech krajích ČR a Slovenska. Na Liberecku se v minulosti podílely především na vozbě rychlíkových linek, čas od času ale zaskočily i na osobní vlaky. Postupně je ale vytlačily úspornější motorové vozy a jednotky. V provozu nákladní dopravy však figurují v modernizovaných verzích (řada 753.7) dodnes.

Povolání řidiče autobusu je práce, která nevyhnutelně zanechá na každém z nich své následky. Následky jsou především psychické a vycházejí z práce s lidmi, kteří se nacházejí jak uvnitř ve vozidle, tak v provozu okolo. Řidiči, které tato práce nepoznamenala, existují pouze v pohádkách a legendách, ve skutečnosti se první známky objeví už první týdny […]

Obě dvě linky jezdí po stejné trati a vzájemně se kryjí, proto jim patří jeden místopisný článek. Článek a vše ostatní o lince si můžete zobrazit také na stránce projektu Linky liberecké MHD – přehled, historie, místopis. Spojnice největších měst Libereckého kraje I druhou tramvajovou trať procházející Libercem musím ocenit superlativem. Možná si říkáte, že […]

Výběr fotografií z provozu na liberecké městské tramvajové trati Lidové Sady – Horní Hanychov. Fotografie jsou pro přehlednost seřazeny směrem od Lidových Sadů k Hornímu Hanychovu. Vše ostatní se o linkách obsluhujících tuto trať dozvíte na stránkách projektu Liberecké linky.

Motorové vozy řady 843 byly nedílnou součástí dopravy na Liberecku celých 14 let již od 10. prosince roku 2006. Do dnešních dnů zajišťují nepřetržitě rychlíky Liberec – Pardubice (linka R14A), podívaly se ale v některých grafikonech i na ostatní liberecké tratě. 10. prosince 2006 mimochodem vznikl na trati 030 (Liberec – Hradec Králové – Pardubice) řád, podle kterého se v prakticky nezměněné podobě jezdí dodnes. Něco se přesto mění.

Statutární město Jablonec nad Nisou dost možná nepodpoří prodloužení tramvajové trati z Tyršových sadů do centra. Tím nejenže zhatí nákladné přípravy na tento projekt, ale současně dominovým efektem pohřbí celý tramvajový provoz v úseku mezi Vratislavicemi a Jabloncem. Dotace na její akutní opravu je totiž podmíněná právě prodloužením trati na území Jablonce nad Nisou. Když […]

Neutuchající chaos v libereckém dopravním podniku, který vygradoval předčasným odchodem subdodavatele (Busline) na konci ledna letošního roku, způsobil poměrně zajímavý vývoj. Při ježdění autobusem po Liberci jsem si uvědomil, že jezdím v MHD plné paradoxů, na které jinde v ČR a ve světě jen tak člověk nenarazí. Článek nelze vnímat jako kritiku, pouze jako s […]